Åttonde april

Idag har det hänt mycket här, uteritt longering, kolikanfall och vet har varit här, hästar har rymt, hästar har bytit hage och vi har också varit på middag.

Tänkte börja med att berätta om uteritten. Jag, Emily och Johanna red ut på våra pållar Bjartur, Julia och Urta.Vi red ut i cirka en timma i alla gångarterna. Alla hästarna var piggaoch tyckte att det var kull att komma ut i skogen. När vi kom tillbaka och borstade avdom och skulle ge dom kraftfoder så låg Julia ner och vägrade att äta. Då förstod vi att det var nått som var fel, och att hon visade täcken på kolik. Emily fick då traska runt lite med henne för att försöka få igång magen. Men det blev inge bättre så domfick ringa till veterinären.

 Jag longerade Katla idag med inspänningen. Hon fattade inte riktigt ibörjan och tyckte att det var lite obehagligt, men efter ett tag så funkade det bra och hon travade på fint. Bilder kommer upp sen. När jag var klar med Katla så släppte vi in henne i en annan hage för att hon skulle sina ur(stavas?) och skiljas ifrån sin "bebis". Hon och Silja fick stå tillsammans. Och innan det i samma veva så rymde Lailas hästar, så dom sprang runt och det var lite kalabalik, Men vi fick in dom tillslut.

Veterinären kom, jag var med och kollade lite och hjälptetill lite om det behövdes. Sedan åkte vi på middag och åt jättegod mat. När vi kom tillbaka hem så gick jag ut till stallet och fodrade hästar och var ute med Emily och Minna och väntade på att veterinärenskulle komma igen. Veterinären kom och han kollade på Julle och gav henne nå smärtlindring. När veterinären åkt så bestämde vi att jag skulle gå ut och titta till Julle, och skulle ringa till Emily hur det var med henne. Så att Minna och Emily kunde åka hem och vila/sova lite för att kunna åka tillbaka till Julle klockan 03.00 eller 04.00. Om det var sämre så skulle vi ringa till veterinären igen.



blid från idag


Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0