Stallet

Idag har jag varit med och ledit runt min lilla kusin på hennes ridlektion för Johanna. Det var sista gången för terminen, vi lekte lite lekar och sedan fikade vi.

Jag longerade Bjartis idag, det gick bra men det var lite halt för han, ska nog byta broddar för han får knappt nå fäste. När jag longerar använder jag ett longeringssystem, jag tycker att den är bra för att hästen jobbar mera från bakbena eftersom den går runt bakbena och till mungipan. Om t.ex hästen spänner sig, går emot eller inte vill ge eftergift så dras det åt lite vid bakdelen så hästen trampar under sig och blir lösgjord och kommer upp med ryggen och blir lösgjord i nacken, den börjar att arbeta med rätt muskler. Det är också bra att man kan bestämma hur mycket inspännt man vill ha. Jag tycker att det är mycket bättre att använda longeringssystemet än att man bara använder en lina och hästen bara springer runt och inte arbetar så mycket.



longeringssystemet från hööks


Vad tycker ni att man ska använda vi longering?


xoxo
/Amanda


Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0