dagens ridlektion

Idag red vi lektion för Anna. Vi var fyra personer som red, jag, Emily, mamma och Laila.

Vi bröjade med att gå på volt, jag och och Emily på en volt och Mamma och Laila på den andra volten.
I början skulle vi ha dom rättså raka i halsen och vi skulle vända för ytter och visade vägen för inner, för att få med ytter sidan. När vi fått med ytter sidan, ställde vi och böjde dom i bålen men skulle ha rättså fortsatt rak hals. Vi gjorde samma sak i tölt, Bjartur villle gärna trilla inått i båda varven, så jag fick flytta undan hans bakdel ganska mycket, men tillslut så lyssnade han bättre och flyttade undan sig lätt. Han var också ganska slö, brukar han aldrig vara, så fick driva väldigt mycket så att han inte bara släpade benen efter sig. Tänkte då att jag kanske måste ge han lite havre. Men när jag drev honom och han väl tog i så töltade han på fint.

Efter volt arbetet fick vi en annan övning där vi skulle träna lite på ökningar och nedtagningar. Vi skulle rida på en volt på kortsidorna i skritt, där vi skulle vända för ytter för att få koll på yttersidan, för att på långsidorna skulle vi rida en meter innanför spåret och öka tölten lite och sedan samla ihop dom igen i början på kortsidan. Bjartur blev jättepigg och ville helst bara tölta hela tiden. Nedtagningarna blev inte så bra för han fick inte riktigt med sig bakbena och hamnade istället på bogarna. Jag fick då vara lite konsikvetn, så vid nedtagningarna då han inte riktigt ville sakta ner, var jag då tvungen att göra halter så att han skulle bli lite uppmärksam och inte bara fortsätta springa. Efter några halter så lyssnade han jättebra och vi gjorde riktigt fina nedtagningar. Vi travade sedan av dom på fyrkantspåret. Jag ska iallafall inte ge Bjartur havre..







                

Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0