Hemma från ungdomskursen

Nu har jag kommit hem från ungdomskursen. Det har varit jättekul, med mycket skoj och ridning såklart;) Igår alltså i lördags red vi två pass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. På förmiddagspasset red jag i en grupp där vi var tre stycken. Vi tränad mycket på volter, att vi skulle få med yttersidan. Bjartur var duktig och jag var nöjd med passet.

Vi hade också en liten "kamp" utan hästar, hrimfaxi mot forsen. Vi körde höjdhopp, limbo, flytta "sockerbitar", idioten man skulle springa upp och ner i en slänt i en minut så många gånger man kunde och så skörde vi skottkärre race. Haha det var riktigt kul men idioten och skottkärre racet var jobbigast.

På eftermiddagspasset red vi en och en i 20 min. Jag och Bjartur började med att fortsätta med det vi gjorde på första passet, rida på volt och få med yttersidan i både skritt, tölt och trav. Sedan var det galopparbete som gällde. Det menades med att vi skulle galoppera och bryta av i trav och inte pass eller tölt. Det är en jättebra träning för mig och Bjartur, dels för att han blir renare i takten och jag får en bättre kontroll på honom och kan driva på honom utan att han tänker dra. Bjartur tyckte att det var lite konstigt i början men sedan blev han jätteduktig. Det här ridpasset blev jag också jättenöjd med.

Idag började fösta gruppen klockan nio, vi var indelade två och två, jag red i grupp tre. Jag och Bjartur fick fortsätta med galoppen, att han skulle ta trav efter. Vi tränade också på att rida innanför fyrkantsspåret och göra halter på kort och långsidorna för att dom skulle bli mera lydiga och att dom skulle bli kvickare. Vi gjorde övningen både i tölt och trav. Bjartur var duktig och han tyckte att det var jobbigt med galopparbetet.

Vi fick också göra ett teori "test" som ingick i kampen, jag fick 9 av 10 blev delad etta. Efter det fick vi rida på några av Frida och Totis hästar, vi skulle då göra ett "galopp test", men det ingick inte i kampen. Man skulle alltså rida på ovalen och fatta galopp på långsidan och galopera hela långsidan och säga vilken galopp det var utan att titta på bogarna. Jag hade rätt alla tre gångerna.

Till lunch åt vi såklart vofflor eftersom det är voffeldagan;) Klockan tre var det avslutning, då skulle vi rida ett tävlingsprogram, det var bara jag som red femgång. Dom andra red lätt-fyrgång och öppen-fyrgång, alla var jätteduktiga:) För mig och Bjartur gick det bra. Vi missade en läggning, vi fick till den efter halva långsidan, men den första gick bra. Han var jättetrött och jag fick driva as mycket, brukar aldrig hända att han är trött på ovalbanan, men bättre det än att han drar. Vi fick 5.0 i tölten och 4.5 i traven 6.0 i skritten och 5.5 i galoppen och 4.5 på passen. Totalt fick vi 5.1 jag är jättenöjd:) När alla hade ridit klart fikade vi och vi fick reda på resultatet i kampen och gångartstävlingen. Jag tror jag kom på 6 plats. Kursen var jätterolig:)




Kommentera här!
Postat av: emma

hejsan, besök gärna min nystartade islandshästblogg!

2012-03-26 @ 00:23:21
URL: http://islycka.blogg.se/
Postat av: FELICIA

Vad tycker du om min tävlingsoutfit jag ska ha på nästa tävling?:D http://islandspower.webblogg.se/2012/march/k-a-v-a-j.html#comment

2012-03-28 @ 18:22:37
URL: http://islandspower.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0