Ha hästen rakad eller inte?

Att ha hästen rakad eller inte, finns det en mängd olika åsikter om. Jag tänkte skriva om min åsikt alltså vad jag tycker om att ha hästen rakad.
  
Jag har aldrig haft en häst rakad förut, förens nu. Jag bestämde mig för att raka Bjartur pågrund av  träning och att han skulle stå i ett varmstall, vilket var bra att jag gjorde.
 
Jag har Bjartur bara halvrakad. Jag bestämde mig för att halvraka honom för att han kan då gå ute utan täcke, om det inte blir för kallt då.
 
Vissa brukar uppleva att hästarna blir piggare efter dom blivit rakade, jag vet inte riktigt om det blev så för Bjartur. Men det hade nog varit jobbigare för honom att jobba i all den pälsen han hade.
 
Jag tycker att det är skönt att Bjartur är rakad, han torkar upp så mycket fortare än vad han gjorde förut,  och det blir inte lika jobbigt för honom att springa runt i ett uppvärmt ridhus.
 
Jag ser inga fel att ha hästen rakad om den går i träning och har mycket päls så det blir jobbigare för den. Men om man bara rakar hästen  bara för syns skull, att man tycker men gud vad mycket päls den har! Jag måste raka den! fast att det egentligen inte finns någon speciell anledning till det,  tycker jag att det är ganska onödigt.
Annars så tycker jag att det är bra att ha hästen rakad.
 
 
Vad tycker ni om att raka hästen/hästar?
 

Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0