Välja gymnasie

 

Jag går ju som sagt på ett naturbruksgymnasium med inriktning islandshäst vid namn Wången. Men varför just Wången och inte att vanligt gymnasie som inte ligger 60 mil bort?

 

När jag skulle göra mina gymnasieval var det inte helt lätt, det stod mellan hästgymnasie eller vanligt gymnasie. Att gå på ett hästgymnasie hade alltid varit min dröm, men trodde aldrig att den skulle gå i uppfyllelse.

I sjuan hade jag börjat höra talas om Wången. Vi fick en uppgift i svenskan och so kanske det var? Vi skulle i alla fall skriva om ”Mitt dröm jobb” och vilken linje man skulle gå för att utbilda sig inom det. Jag vet fortfarande inte riktig vad jag vill bli, men hästar är iallafall någonting jag vill hålla på med. Jag skrev iallafall om Wångens utbildning och tyckte att det lät jätteroligt, men tänkte ändå att jag kommer ju i alla fall inte kunna gå där eftersom det låg så långt bort.

 

Jag var sedan upp till Wången och bodde där i en vecka när jag gick i nian. Jag tyckte det var jättefint där uppe och jättekul.

 

När det var dags att göra valen sen i nian så valde jag Wången som förstahands val, jag tror jag sökte sam och natur också. Men huvudsaken var ju att komma in på Wången. Vilket jag också gjorde.

 

Jag valde Wången för jag hade inte orkat gått sam eller någon annan sån linje. Det hade nästan känts som att gå om grundskolan igen. Jag hade kommit hem sent varje dag, jag skulle varken hinna med att plugga eller att rida. Nu är det väl också plugg men jag hinner med det på ett annat sätt eftersom jag bor ju typ på skolan.

 

Något jag blir väldigt irriterad över är när vissa skriver och säger att man inte blir något efter man gått en sån linje som jag gör. Att man måste vara helt säker på att man vill jobba med hästar för att gå här. Jag förstår inte vad dom har fått det ifrån för jag kan bli exakt vad jag vill även fast jag går den här linjen, (okej nästan exakt). Jag kommer att välja till ämnen som gör att jag får högskolebehörighet. Jag vet folk som går här som inte alls tänkt jobba med just hästar i framtiden. Jag vet att jag inte har bestämt mig än vad jag vill bli. Och så blir jag väldigt förvånad över att vissa tror att jag bara är i stallet om dagarna??, men så är det inte. Jag läser vanliga ämnen precis som på andra gymnarier. Dom ämnena jag läser är matte, svenska, engelska, naturbruk, naturkunskap, biologi och idrott. Och såklart ridning och körning (körning bara nu i ettan).

 

 Det jag ville komma fram till var att det är inte alls bortkastad tid att gå på ett hästgymnasie,  man kan bli vad man vill även fast man går där. Jag tycker att det är perfekt att gå här! Att få gå en gymnasieutbildning med det man tycker är allra roligast!

 

 
 
 
mitt schema

Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0