Foderstat

Jag har en foderstat till Bjartur. Det är mamma som har gjort den till honom, hon har räknat ut hur mycket han ska äta och vad han behöver. Jag vet inte riktigt hur man räknar ut en foderstat, men man måste iallafall veta vad hästen väger och värderna i fodret, torrsubstansen o.s.v.
 
Bjartur ska äta 6kg hösilage om dagen och så ska han äta 1kg kraftgroov och 2dl bettfor. Kraftfodret delar jag på så att han får halva på morgonen och halva på kvällen. Sen får jag ju se om han går upp eller ner i vikt, han ska iallafall inte gå ner nå i vikt, mest bara bygga muskler nu.
 
 
Har ni någon foderstat till era hästar?
 
  

Kommentera här!
Postat av: Emma

Min Sobel har jag räknat på då han gick ner ist för upp trots fri tillgång. Analysen på hö visade dåliga värden, så han får utöver fri tillgång på hö,han äter mellan 15 och 20 kg, får han 4dl kli, 1kg lusern hack, 7dl betfibermux och 1,5dl mineraler. Nu är han superfin och bygger muskler :)

2013-01-25 @ 17:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0