Jour

Idag gick jag på jouren. Och då undrar ni ju säkert vad det är. När man har jour har man det i ett stall, jag har i islandstallet och i privatstallet (för min häst står där). På jouren är man några stycken, tre till fyra personer brukar det vara. Man kan antingen ha veckojour måndag till torsdag eller helgjour torsdag till måndag. Jag har helgjour nu.

 

Jouren går till så att man ska vara i stallet klockan 06.00 (07.00 på helgen) och fodra hästarna, ta temp på alla, byta vatten till dom som inte har vattenkopp och lägga ut lunch höet. När det är klart, brukar vara runt halvsju eller tidigare så går vi och äter frukost. 07.05 ska vi vara tillbaka i stallet, men innan det så ska vi ha gått till skohallen för att bli avprickade, så att dom ser att alla som har jour är där. När vi kommer till stallet så ska alla hästar ut, någon kanske ska gå i skritten. Och så ska det mockas i alla boxar och lägga in lunch höet. Och när det är klart så ska det sopas. Jag tror det är sexton hästar nu i islandsstallet?

 

På lunchen på helgen är det jouren som ska ta in alla hästar, annars gör skötaren det. Sen är det lite olika om man väljer att lägga ut, eftermiddagen, kvällen och morgonen redan då eller om man gör det sen vi eftermiddagsfodringen som är klockan fyra. Kvällsfodringen är klockan halv nio.

 

 
 

 

 
 
 

 


Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0