Mocka på ett bra sätt

Nu menar inte jag alltså hur man tar bort bajset eller hur man lägger allt rent spån i en hög m.m.  Utan vad jag syftade på var hur man mockar på ett så ergonomiskt sätt som möjligt, att man arbetar rätt med kroppen.

 

När man mockar, sopar eller vad som helst är det jätteviktigt att man varierar med vilken hand man mockar och sopar med. För om man inte gör det är det stor risk att man sliter ut den sidan och kan kanske få skada för livet.

 

Jag fick lära mig det här på naturbrukslektionerna, och jag tyckte att det var jättebra så man vet hur man ska arbeta på ett bra sätt och inte slita ut kroppen i förtid, när man dessutom inte ens har börjat jobba.

 

Jag försöker att mocka och sopa med ”fel” hand så ofta som möjligt.  Men ibland så kör man den lata varianten för att man vill att det ska gå snabbare.  Inte bra.. Man ska träna så man blir lika stark i båda sidorna. Vi vill ju att hästen ska vara liksidig så varför sak inte vi kunna vara det då? Jag tror att det också faktiskt gynnar oss inom ridningen med, om man blir lika bra i båda sidorna. När jag var på praktik hos Gummi så föreslog han också små tipps som man kunde göra, som att tillexempel borsta tänderna med fel hand. Smart tycker jag.

 

 

Har ni tänkt på det här innan?

 


Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0