Praktiken

I höstas/vintras vad man nu ska kalla det.. så hade vi i ettan två praktikveckor, där en vecka var på självaste Wången och den andra någon annanstans där man ville. Jag var hos Gudmundur (Gummi) Einarsson. En jätterolig och lärorik praktik. Jag fick vara mest med en som hette Emil, då Gummi var till Wången och höll lektioner nästan varje förmiddag, han jobbar ju där som lärare, främst för hippologerna.

På praktiken fick jag göra allt från att mocka, släppa ut och ta in hästar, fodra, gå ut och gå med Sproti och Kiljan, rida, hjälpa till med unghästar och massa annat.

En dag såg ungefär ut såhär: Tog tio över sju bussen på morgonen, var framme lite före halv åtta. Direkt när jag kom till stallet så skulle hästarna släppas ut och få frukost. När alla hästar var ute så var det sjutton boxar att mocka, och fylla på spån, det skulle också packas hö och läggas betfor i blöt. När det var klart var det en frukost/fika rast, och efter den så började vi jobba.

 Dom första två dagarna tror jag det var så stängslade vi klart staketet till lösdriften, dom andra dagarna fick vi rida. Lunchfodringen var cirka tolv och när den var klar så gick vi på lunch. På eftermiddagarna gick jag ut på promenad med Kiljan och Sproti, dom skulle gå cirka trettio minuter var. Red också lite hästar ibland och fick också hjälpa Emil med unghästarna. Det var ungefär det som hände, och jag slutade kvart i fyra för då gick bussen tillbaka.

Det var som sagt en jätterolig praktik och det var synd att det bara var en vecka..

 

Snekkja- förstaklassto som jag fick rida

 
Kiljan
 
 

 


Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0