Variera diagonal

Något som jag tycker är viktigt när man rider är att man varierar sittben/diagonal eller sitter på rätt sittben i traven. Jag tycker att det ska finnas med en sån tanke vart man än rider. Om man rider ute eller på banan.

 

Varför?

 

Man vill ju han en så liksidig häst som möjligt, och om man bara sitter och nöter på samma sittben hela tiden utan att man kanske inte tänker på det, så blir ju tillslut hästen ojämn. Det finns ju faktiskt hästar som man kanske måste sitta på samma sittben nästan hela tiden för att den är ojämn. På en sån häst kan det vara bra att rida på samma så man stärker upp den diagonalen den har svårt för. Man kan känna att hästen nästan försöker ”knuffa” över dig till den diagonalen den är starkast i, och det kännas som den nästan haltar då man ska sitta på den diagonalen den har svårt för. Hästen kan ”knuffa” över dig utan att man kanske inte märker det, och då sitter man där igen, och hästen är nöjd för att den har lyckats” knuffa” över dig, och slipper då det den tyckte var så otroligt jobbigt

 

När man rider ut tycker jag där med att man ska byta sittben då och då. Så man inte bara sitter och rider på samma varje gång. Och när man rider på banan att man sitter på rätt sittben där.

 

Känna vilket sittben man sitter på utan att titta är en sak man måste träna sig på och lära sig. Jag tycker att det är en väldigt bra grej att kunna och en fördel i ridningen.

 

Hur tycker ni om det här?

 


Kommentera här!
Postat av: rebecca

Jag byter rätt så ofta, men det har jag inte tänkt på förrän nu när du tar upp det här :D haha!

En av mina förra hästar "knuffade" över mig, men då bytte jag bara tillbaka på än gång. Nótt som jag har nu har så pass stark trav så hon travar på och tänker bara på att det ska gå fort så hon struntar i vilket sittben jag sitter på haha :D ( ibland går hon upp i galopp för att hon inte orkar med sin egen fart..) ;)

2013-01-10 @ 07:35:06
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: rebecca

Juste! Har tävling på bloggen, passa på och vinn både länkning och gästbloggning! Många har svarat men INGEN har alla rätt ännu;)

2013-01-10 @ 07:35:42
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: rebecca

Juste! Har tävling på bloggen, passa på och vinn både länkning och gästbloggning! Många har svarat men INGEN har alla rätt ännu;)

2013-01-10 @ 07:35:53
URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0